اصول ساخت استخر

اصول ساخت استخر

اصول ساخت استخر

یکی از ایده آل های هر انسان داشتن استخر مناسب می باشد. اکثر افراد شنا کردن را به عنوان یک تفریح بسیار دوست داشتنی می شناسند. البته که استخر ها فقط برای شنا کردن ساخته نمی شوند، برخی از استخر ها برای پرورش ماهی و انجام کار های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. برای درست کردن استخر به دانش و مهارت کافی نیاز است و فرد سازنده باید به طور کامل با اصول ساخت استخر آشنا باشد.اگر قصد ساخت استخر در باغ شخصی و یا مرکز پرورش ماهی خود را دارید، باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید یک استخر استاندارد و با دوام داشته باشید.

اصول ساخت استخر در مراحل اولیه چیست؟

برای ساخت یک استخر باید تمام مراحل را با دقت لازم انجام داده و اصول ساخت استخر را به طور کامل رعایت کنید تا بتوانید یک استخر مناسب داشته باشید. یکی از مهم ترین اقدامات در ساخت یک استخر، دریافت مجوز های لازم می باشد.این مجوز ها را باید از شهرداری، اداره برق و … دریافت نمایند. هزینه ساخت استخر بر اساس فاکتور های مختلفی تعیین می شود. از جمله عوامل مهم در برآورد هزینه ساخت استخر خانگی ابعاد، نوع استخر و مصالح به کار رفته می باشد. محل احداث استخر نیز از عوامل مهم تعیین کننده هزینه ها می باشد، به طور مثال افرادی که می خواهند بر روی پشت بام استخر بسازند باید هزینه بالاتری را بپردازند.

معرفی مراحل ده گانه اصول ساخت استخر

  1. مکان یابی مناسب

اولین گام در ساخت یک استخر این است که مکان مناسبی را برای احداث تعیین کنید. بر اساس اصول ساخت استخر باید توجه داشته باشید که استخر های روباز را باید در محوطه حیاط باغ و یا ویلای خود احداث کنید. بهتر است که مکان انتخابی شما به دور از درختان باشد تا نور خورشید بتواند بر روی آب استخر بتابد. از طرفی احتمال ریختن برگ درختان در آب استخر نیز کاهش می یابد. از طرفی مکان انتخابی شما باید در جایی باشد که احتمال وزش باد کم تر باشد. مکان مورد نظ شما باید از سیم برق و تلفن به دور باشد.

  1. طراحی استخر

پس از تعیین مکان مناسب برای استخر، حالا نوبت به طراحی استخر رسیده است. قبل از شروع پروژه باید یک طراح با تجربه و خبره، استخر را طراحی کند تا ابعاد، مسیر لوله های ورودی و خروجی آب، شکل ظاهری و عمق استخر را مطابق با استاندارد ها تعیین کند.

  1. گودبرداری

یکی از مهم ترین مراحل در ساخت استخر، مرحله گودبرداری می باشد. با همکاری یک پیمانکار و با استفاده از بیل مکانیکی و برخی از ماشین آلات سنگین می توانید گودبرداری کنید.

  1. تسطیح خاک

پس از اتمام فرآیند گودبرداری برای رعایت اصول ساخت استخرحالا نوبت به مسطح کردن خاک رسیده است. زیر سازی کف استخر باید مطابق با اصول خاصی انجام شود، در این مرحله کف استخر را با یک لایه ماسه بادی می پوشانند و فشرده می کنند.

  1. آرماتوربندی

در این مرحله دیوار ها و کف استخر باید مقاوم سازی شود و برای این کار باید از شبکه مش استفاده شود. با میله های فولادی شبکه های مش را به یکدیگر بافته و سازه محکمی را ایجاد می کنند.

  1. لوله کشی در استخر

پیمانکار برای اجرای اصول ساخت استخر یک تیم لوله کشی را انتخاب کرده تا عملیات لوله کشی استخر را مطابق با طراحی انجام شده، اجرا کنند. سیستم تخلیه، شیر های دو طرفه و سه طرفه، پمپ های تصفیه باید در مکان های تعبیه شده قرار داده شوند تا سیستم آبرسانی و تصفیه آب به درستی انجام شود.

  1. سیم کشی

برای پمپ ها و سیستم تصفیه آب و هم چنین روشنایی استخر باید سیم کشی برق انجام گیرد. سیم کشی باید با دقت بالایی انجام شود تا هر گونه خطر برق گرفتگی و یا شوک الکتریکی در شناگران را به صفر برساند.

  1. پیمانکار برای رعایت اصول ساخت استخر از میکسر های بتنی برای بتن ریزی استفاده می کند. بر روی آرماتور ها را با بتن پوشش می دهند و شیب لازم را در کف استخر ایجاد می کنند.
  2. آب بندی استخر ها

برای عایق کاری کف و دیواره های استخر ها از مواد آب بندی استفاده می کنند. این مواد دارای انواع مختلفی هستند که یکی از بهترین روش ها عایق کاری با استفاده از فایبرگلاس می باشد.

.10 پس از آن که سطح داخلی استخر را عایق کاری کردیم، نوبت به کاشی کاری استخر می رسد. در این مرحله نیز پیمانکار باید از یک نیروی حرفه ای برای نصب کاشی ها کمک بگیرد. برخی افراد ترجیح می دهند که به جای کاشی کاری استخر از رنگ استفاده می کنند. رنگ های مورد استفاده باید املا ضد آب بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

.11 در مرحله آخر باید تجهیزات مورد نیاز را در مکان های تعبیه شده نصب کنید. انواع پمپ تصفیه، فیلتر تصفیه و مبدل حرارتی باید در مکان خود قرار گرفته و نصب شوند تا بتوان استخر را راه اندازی کرد.

تفاوت در اصول ساخت استخر بتنی با فایبرگلاس

بهترین زمان برای ساخت استخر ها در ابتدای فصل بهار می باشد. هزینه ساخت استخر بتنی و هزینه ساخت استخر فایبر گلاس تقریبا با یکدیگر برابر می باشد اما زمان لازم برای ساخت استخر باغی که از بتن ساخته می شود بیش تر از ساخت استخر فایبرگلاس می باشد. از آن جایی که در فایبرگلاس احتمال تشکیل جلبک ها کم تر می باشد، نگهداری استخر های فایبرگلاس نسبت به بتنی کم هزینه تر می باشد. در ساخت استخر های فایبرگلاس از پوسته های پیش ساخته استفاده می شود که این پوسته ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند.

نحوه ساخت استخر پرورش ماهی

یکی از انواع استخر ها، استخر پرورش ماهی می باشد. برای ساخت این نوع استخر ها باید علاوه بر رعایت اصول ساخت استخر باغی، به نکات دیگری نیز توجه داشته باشید. این نوع استخر ها باید از منابع آلوده کننده آب و هوا به دور باشند. از طرفی به جاده اصلی دسترسی داشته باشند تا حمل ماهی ها و رساندن امکانات به استخر ها در کم ترین زمان ممکن انجام شود. درصد گل رس باید مناسب باشد تا بتواند آب را در خود نگه دارد. همچنین آب و هوای منطقه باید کاملا با نوع ماهی پرورشی مطابقت داشته باشد.

بر اساس استاندارد های اصول ساخت استخر،  آب این استخر ها از طریق رودخانه، نهر ها و چاه های آب تامین می شود باید دقت داشته باشید که آب مورد استفاده کاملا سالم باشد. برخی از این استخر ها دو منظوره بوده و علاوه بر پرورش ماهی برای کشاورزی نیز استفاده می شوند. در این استخر ها معمولا آب خروجی سیستم پرورش ماهی وارد زمین های کشاورزی می شود.

انواع استخر های پرورش ماهی

  • استخر بتنی
  • استخر های پیش ساخته
  • استخر های کشاورزی
  • استخر های خاکی
  • استخر های بلوکه چینی

سخن پایانی:

برای احداث یک استخر باید اصول ساخت استخر به طور کامل رعایت شود. تمامی مراحل ساخت از اخذ مجوز ها تا مراحل پایانی باید توسط پیمانکار های با تجربه انجام گیرید. اگر قصد دارید که در زمان کوتاهی استخر مورد نظر شما احداث شود می توانید استخر های فایبرگلاس را به جای نمونه های بتنی انتخاب کنید. این نوع استخر ها کاملا پیش ساخته هستند و در مدت زمان کمی به بهره برداری می رسند. یکی دیگر از انواع استخر ها نمونه هایی هستند که برای کشاورزی و پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت این استخر ها مکان مورد نظر باید عاری از هر گونه آلودگی باشد، همچنین آب و هوای مکان مورد نظر شما باید با نوع ماهی پرورشی مطابقت داشته باشد.

به این صفحه امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تخصص کلینیک بتن آریا


  • روان کننده های بتن
  • فوق روان کننده بتن
  • ابر روان کننده بتن
  • نوار واتر استاپ
  • نوار واتراستاپ
  • هیدروفیلی
  • نوار واتراستاپ پی وی سی
  • گروت منبسط شونده
  • گروتg2
  • روان کننده های بتن در کرمان

پروژه ها


ترمیم بتن دیوار برشی
کاشت میلگرد شیب کف استخر کرمان
کاشت بولت در بتن کرمان
ترمیم و آب بندی مخزن کرمان
اجرای استخر ورزشی در کرمان
کاشت میلگرد ستون کرمان

اطلاعات ما


با ما تماس بگیرید